ريشه يابی منع كشتار گاو و تاکید بر گياه خواری در گيتا
(فایل مقاله صوتی در انتهای صفحه)
آنچه در آخرين سطر پاراگراف دوم و اولين سطر پاراگراف سوم از صفحه ۶۴۵ بهاگاواد گیتا، کتاب مقدس هندوان آمده ’ در قرآن هم به آن اشاره شده است:س
س " پرندگان و چرندگان و .. .. .. نيستند مگر امتی مانند شما " س
اما می بايست اين آیه قرآن و ادبيات ودايی را كه با هم همخوان و هم مفهوم هستند را بصورت زیر در نظر گرفت: س
بنابر گفته استاد نورعلی الهی ’ منظور از اين آيه از قرآن آنست كه پرندگان و كلن حيوانات نيز دارای سير كمال هستند و آنها نيز خلق شده اند تا سير كمال خود را انجام دهند. تازه آنهم به طريق سير صعودی و نه به طريق تناسخ.س
در ويشنو پورانا ۱/۱۹/۶۵ چنين می خوانيم :س
س " ای خداوند ’ تو دوست و خيرخواه گاوها و براهماناها هستی ’ همينطور بشريت و تمام جهان" س
كلمه گاو را گردآورنده محترم بهاگواد گيتا’ سوامی پرابهووادا، دليل اشاره خاص به حفاظت و نكشتن گاو می داند. حال آنكه همين اشاره به كل بشريت هم شده است. پس با اين حساب نباید يك قاتل را هم كشت. س
با پذیرفتن آرگومنت جناب سوامی پرابهووادا در تفسیر این آیه از بهاگاواد گیتا، می توان مفهوم آن را تا مرز نكندن گياهان و از بين نبردن خاك زمين هم بسط داد. زيرا آنها هم شامل كلمه « تمام جهان» می شوند. در تعقيب مستدل كردن آزادی گاوها، مفسر محترم گيتا, در همان صفحه و در همان سطور به آن اشاره دارد كه چون گاوها ارزشمندترين خوراك ، يعنی شير را توليد می كنند، لذا از كشته شدن، مصون می باشند. به نظر می آيد كه اين استدلال برای نكشتن گاوها كافی نباشد زيرا كه گوسفند و شتر و بز نيز مولد همين ماده حياتی و مغذی می باشند. ديگر آنكه پيشرفت حقيقی يك تمدن مديون آزاد گذاشتن تردد گاوها ی ماده در خيابانها و در پاركها و كنار هتلها باشد، به نظر صحیح نمی آید. البته كنكاش در فرهنگ و معنی غنی دین هندو كار ساده ای نیست، ولی در اينجا قصد و هدف ما تنها تجزيه و تحليل علمی و مقايسه اين مطالب با ديگر افكار و جهان بينی ها می باشد و نه تخطئه!!!. زیرا به نظر می آید جناب سوامی، به تواتر در یک امر ناصحیح که ریشه در عالم اعلی ندارد گیرآمده باشد. از این نوع تواتر های افراط گرایانه در دین اسلام و مسیحیت نیز به کرات دیده می شود. از جمله مسئله حجاب اجباری و حرام بودن موسیقی در اسلام و پافشاری بر تثلیث و الوهیت عیسی مسیح در مسیحیت و غیره. در این رابطه به نظر می آید هر متفکری در هر دین، اجبارن به تایید همان نظراتی پرداخته است که متفکران ماقبل بر آن صحه گذاشته اند. زیرا در غیر اینصورت، این شخص یا به شمشیر تیز تکفیر دچار می شد و یا کلن او را به بازی نگرفته، مریدان از گردش پراکنده می شدند. از اینرو سند صحیح بودن یک حدیث نمی تواند تواتر در ارائه آن باشد. کنترل صحیح و بی شائبه راویان نیز به علت آنکه صحت و یا عدم صحت آنها نیز در تاریخ به تواتر افتاده است و برای مثال اگر کسی را محدث معتبری دانسته اند، دیگران حتی با داشتن برخی علائم جدی نیز جرئت مخالفت با آن را نداشته اند، امکان پذیر نیست. اصولن در این دوران باید همه ادیان بروز شوند و احادیث خود را براساس اعلامیه جهانی حقوق بشر اصلاح نمایند. در غیراینصورت با شتابی که جوامع بشری به سمت رعایت حقوق انسانها بر اساس اعلامیه یادشده پیش می روند، توده مردم از تفکرات افراط گرایانه و اصلاح نشده، بیش از پیش روی خواهند گرداند.س
اما قسمت ديگر فرمايشات حضرت پرابهووادا مبنی بر اینکه، حمايت از مردان واقعی خدا، نشانه تمدن می باشد را می توان صد در صد مورد تاييد قرار داد. البته مشكل فقط در آنجا خواهد بود كه شناخت مردان واقعی خدا كار كمتر كسی می باشد و در اين دوره هركسی خود را مرد خدا جا می زند و برای همگان ملاك و شاخصی برای شناخت حق از باطل وجود ندارد. س
در اين پاراگراف، باز به اين مسئله اشاره شده است كه با كشتن و خوردن حيوانات، مخصوصا گاوها ’ اين انسانها در زندگی بعدی خود، حيوان شده و مورد حمله انسانهای ديگر قرار خواهند گرفت. بدیهی است، اين مسئله تداعی كننده مقوله تناسخ می باشد که با آموزش های دانشگاه سیرکمال در این رابطه، کاملن در تضاد است. البته اين امكان وجود دارد كه قضييه نكشتن گاو، مسئله ای موضعی باشد كه مربوط به كشور هندوستان و يا جماعتی خاص در دورانی خاص و بنا بر دليلی خاص بوده كه در اينصورت با در نظر گرفتن جمعيت زياد اين كشور و فقر مادی آن در همه ادوار، اين حكمی است قابل درک، البته اگر از قسمت کیفری آن که بر اساس تناسخ ارائه شده است بگذریم. با این حال، حتی با این وصف نیز نمی توان این امر را به كل جامعه بشری بسط داد. خاصه آنكه پيامبران ديگر كه بعد از كريشنا ظهور كرده اند به آن اشاره ای نكرده اند و در اسلام و یهودیت، بر ذبح حيوانات حلال گوشت، پافشاری شده است و گاو نيز در این دو دین، جزو حيوانات حلال گوشت می باشد. در دین مسیحیت اصولن مسئله حلال و حرام بودن گوشت حیوانات بر اساس ذبح، محلی از اعراب ندارد.س
در ريگ ودا (۹/۴/۶۴) در همين مورد جملات زير به چشم می خورد : س
س " كسی كه با خوردن شير گاو كاملن سير و راضی شده است و با اين وصف هنوز خواستار كشتن اوست، در زشت ترين حالت جهل و ظلمت قرار دارد. "س
نويسنده، اين امر را دليل بر ظالمانه بودن كشتار حيوانات برای خوردن می داند. حال آنكه اين قضيه دو جنبه دارد. يا آنكه منظور ريگ ودا از بيان اين امر آن است كه، در صورت پر بودن و رضايت ذائقه ’ ديگر دليلی برای كشتن آن حيوان به منظور تناول آن باقی نمی ماند و اگر كسی در اين حال، اين عمل را مرتكب شود، ظالمانه و قدغن است . و یا در حالت دوم آنكه، احتمال آن می رود كه كلن ريگ ودا و يا بزرگان اديان و مكاتب هندو، امر خوردن حيوانات را برای دين خود قدقن كرده باشند. چنانكه جی پی واسوانی هم در نوشته های خود به آن اشاره دارد. س
چیزی که مسلم است آنکه، اهل خرد، اديان رسمی ديگر را مردود نمی شمارند. خاصه آنكه اغلب اين اديان بعد از كريشنا و ويشنو و دیگر مظهرات هندو، ظهور كرده اند. این طرز تفكر که یک دین را از ریشه و اصل مردود بدانیم، خود از مقوله جهل اندر جهل است كه تنها از پيروان كم سوادتر و كم معلومات تر هر دين و آيين و مسلكی عنوان می شود. این افراد به علت تعصب كوری كه به دين خود داشته اند ’ اديان ديگر را مردود دانسته اند. در اين رابطه در چند جای گيتا آمده که مظهرات حق در جسمهای مختلف با زبانهای مختلف و در كشورهای مختلف پا به عرصه وجود نهاده و خواهند نهاد. س
در ارتباط با مطلب مورد بحث این مقاله، جالب است بدانیم که در صفحه ۷۱۹ و ۷۲۰ بهاگاواد گیتا، خود كريشنا هيچ گونه اشاره ای به خوردن و يا نخوردن گوشت نمی كند. اما مولف در شرح آيه، گوشت را جزو خوراكيهای ناپاك می آورد. در ضمن در صفحه ۷۳۸ – شرح ، يادآوری شده است كه قربانی كردن حيوانات در متون ودايی تصريح شده است. حال آنکه با شگفتی شاهد ان هستیم که در صفحه ۷۳۹ آيه ۵ – ترجمه ، خود كريشنا تاكيد بر قربانی كردن و عدم ترك آن دارد. س
س " اعمال قربانی، صدقه و ریاضت نباید به هیچ وجه ترک شود، بلکه باید حتمن انجام گیرد. براستی که قربانی، صدقه و ریاضت، حتی ارواح بزرگ را تطهیر می کند." (بهاگاواد گیتا- صفحه ۷۳۹- آیه پنجم- ترجمه)س
گرچه مفسر محترم گیتا، منظور از قربانی در این آیه را، قربانی کردن خواسته و میل جنسی برای سانیاسیها[1] ، عدم ازدواج و دوری این افراد از زنان و حتی عدم معاشرت با آنها می داند. حال آنکه در سه آیه قبل یعنی در آیه دوم، کریشنا تکلیف نهایی کلمه سانیاسی را مشخص می کند.س
س " شخصیت متعال خداوند(کریشنا) فرمود: دانایان بزرگ، ترک کردن اعمالی را که بر اساس خواسته های مادی است، مرحله انقطاع در زندگی می دانند و خردمندان کنار نهادن نتایج و ثمرات تمامی اعمال را انقطاع می خوانند."س
واضح است اگر بخواهیم ازدواج را که یک خواسته مادی است به عنوان منظور کریشنا از این آیه قلمداد نماییم، در این حال، خوردن غذا و خوابیدن نیز شامل آن می شود و باید از آن پرهیز نمود. از آنجا که چنین چیزی نه ممکن است و نه در دستور کار هیچ آئینی قرار دارد، لاجرم باید چنین نتیجه گرفت که منظور لرد کریشنا، جذب نشدن به مادیات و زرق و برق جهان است و اینکه هرکاری باید برای رضایت خدا باشد. برای مثال اگر کار نیکی برای کسی انجام می دهی، به قصد شهرت نباشد.س
ناگفته پیداست، عمل ازدواج، جزو لاینفک از طبیعت است که اجتناب از آن، تولید نسل را به خطر می اندازد. در مورد اجتناب از خوردن گوشت نیز باید بگویم که هیچ آیه ای به نظر من نرسید که کریشنا شخصن بر عدم انجام این عمل صحه گذاشته باشد. جالب است بدانیم در منابع مختلف، تا هشت همسر برای کریشنا برشمرده اند. اما اغلب، همسر اصلی او را راکمینی می دانند و رابطه رادا را با کریشنا، یک ارتباط معنوی می دانند. من معتقدم رابطه کریشنا و رادا نه یک رابطه عاشقانه جنسی، بلکه یک رابطه اهورایی بوده است. اما در هر حال، آنطور که در تاریخ هندو آمده است و همه بر سر آن توافق دارند، او دارای حداقل یک زن رسمی و عقدی نیز بوده است. همین امر، تفکر اجتناب از ازدواج و رعایت تجرد را در مراحل بالای سلوک، رد می کند. زیرا در هر حال، یک رهروی هندو تحت هیچ شرایطی نمی تواند برتر از کریشنا قرار گیرد.س
پایان قسمت چهارم
س [1] شخصی که در مرحله انقطاع از زندگی مادی است
تحقیق و پژوهش: فرامرز تابش
...................................................................................
منبع:س
بهاگاواد گیتا، آنطور که هست. قرآن، ریگ ودا، ویشنوپورانا
...................................................................................
:کد مقاله در آرشیو اندیشه آنلاین آلمان-پلتفرم دانشگاه سیرکمال
Vdai dhfd lku öajhv äh,, jhödn fv ädhi o,hvd nv ädjh
...................................................................................
مقاله بصورت صوتی برای نابینایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر