مفاهیم اولیه
مقدمه

باید بیاد داشت، در این میان، هر از چند گاهی، ندرتن، مظهرات خدا نيز ظهور یافته اند. اما مظهرات مطلق، حداقل در این تمدن، تنها سه مورد بوده است و مظهر مطلق دیگری در این سیکل زمانی، ظهور نخواهد کرد، زیرا با این ظهور آخری، همه آنچه لازم است، به انجام رسید. اما اثرات آن، به تدریج، در همه زمینه ها نمایان خواهند شد.س
معتقدان به مبداء حقیقی خلقت، كه دارای ذهنی شفاف تر می باشند، اگر خردگرا نيز باشند، حتمن اين سئوال برايشان مطرح خواهد بود كه " در اين باديه خود را به كه بسپاريم" . این فکر ، یک اندیشه متعالی است، زیرا انسان نباید به دنبال هرکس با هر نوع افکار به ظاهر عرفانی، و با ادعای دستگیری و راهنمایی بدود. زیرا در تفسیر و توضیح همین کلمه «عرفان» ، همه مدعیان بی عمل درمانده اند.س
اما از طرف دیگر جای خوشوقتی است که اين عالیجنابان واقعی معنوی، كه از مبداء نيز مأموريت داشته، صلاحيت راهنمايی روحانی را دارا می باشند، و در درجاتی بس متفاوت بوده و هستند ’ هميشه برای ياری رسانيدن به رهروان و پناهجويان، در دسترس می باشند. برای دریافت این یاری و کمک، فقط لازم است، دست نياز را به سوی خدا بلند كرد، تا يكی از آنها پيدايش شود.س
در بهاگواد گيتا نيز بدان اشاره دارد كه مظهرات خداوند نه تنها در هندوستان بلكه در سراسر كره ارض پا به عرصه وجود نهاده اند، ليكن لزومن تمام آنها كريشنا نام نداشته و زبان او سانسكريت نبوده و در سرزمين هندوستان متولد نشده است. مسلمن این مطلب، از زمان ارائه گیتا تا به امروز نیز معتبر است.س
صوفی , درويش , سالك , يوگی ’ رهرو و يا هرچه اسمش را بگذاريد، اگر حقيقتن به دنبال خدا باشد’ در ولع وصل به مبداء می سوزد و برای رسيدن به منزل مقصود، لزومن مظهرات مطلق ، و در بهترین حالت، آخرین ظهور کل را می جوید و اگر این جستجو خالص و بی ریا باشد، سرانجام او را یافته، حقيقت را در او دیده و دست تمنا به سوی او دراز می كند.س
حال باید این مطلب، مورد ارزیابی قرار گیرد که تفاوت معتقدان به مظهرات متفاوت چه تفاوتی با یکدیگر دارند. این امریست که قصد پرداختن به آن را در این مقاله کوتاه نداریم. زیرا در این مورد، سوالات زیادی مطرح خواهد بود که پاسخی روشن و مبسوط را می طلبد. از جمله:س
آيا هر گروه و دسته ای در اين خلقت به مبداء خاص خود باز می گردد ؟ مثلن معتقدين به كريشنا به او و معتقدان به علی به سوی او و ایمانداران مسیحی به قلمرو عیسی خواهند رسيد؟ از دید من، گرچه چنین امری امکان پذیر است و منافاتی با اصول حقیقی مطرح شده در این موارد ندارد، اما واقعیت آنست که، هر انسانی، هر مظهری را صدا بزند و از او یاری بخواهد , جواب دهنده فقط یک مقام خواهد بود و آن، آخرین مظهر مطلق می باشد که ظهور یافته است، گرچه ممکن است، دیگر جسمن در کره زمین نباشد. خاصه آنكه، همانطور که گفته شد، این مظهر, آخرين آنها نيز مي باشد.س
در بررسی و تدقیقی که در بهاگاواد گيتا شده ’ سعی كرده ام در ميان روشن ساختن ديگر مفاهيم و مقايسه آن با تفكرات استاد نورعلی الهی، آنطور که خود آموخته ام ’ به شفاف ساختن مفهوم يوگی واقعی و مقايسه آن با صوفی و سالك واقعی بپردازم . ولی مسلمن تنها وسيله ای كه برای قياس آثار استاد الهی و بهاگواد گيتا داشته ام برداشتهای شخصی خود بوده و در واقع اين برداشتها بر اساس عقل و اطلاعات كنونی ام می باشد. باید بیاد داشت این مقاله مربوط به سال ۲۰۰۵ میلادی می باشد. برای اجرای این مهم، در این مقاله، ابتدا به توضیح مواردی چند، از گیتا می پردازیم که همانند یک فرهنگ لغات، می تواند مورد استفاده پژوهشگران نیز قرار گیرد.س
توضيح مفاهيم و اصطلاحات بكار گرفته شده در گيتا
كاپيلا : طبق جهانبینی هندوئیسم، يكی از مظهرات خداوند می باشد. بزرگان و متفکران این دین معتقدند، كاپيلای ديگری هم شيادانه و دروغی ظهور نمود و نوعی سانگهيا – يوگای ملحدانه ای از خود بجای گذاشت.س
كشتاريا: به معنای محافظ در مقابل آسيب است و به گروهی كه مسئول رهبری صحيح جامعه بودند اطلاق می شده است.س
يوگا: به معنی تمركز فكر بر خدا از طريق كنترل حواس است. اما يوگای حقيقی، همانا عمل كردن طبق خواست و اراده خداوند است.س
در گيتا آمده است كه مظهرات هم پايه كريشنا در تمامی اعصار و قرون و در تمامی مناطق كره زمين، پا به عرصه وجود نهاده اند و اين امر مختص كشور هندوستان نيست. يعنی اين مظهرات هميشه در هندوستان بدنيا نخواهند آمد و هميشه اسم آنها كريشنا نخواهد بود.س
نيروانا: يعنی پايان بخشيدن به دور حيات مادی . این مفهوم را می توان با «اشراق» در عرفان اسلامی یکی دانست.س
سامادهی : ذهن متمركز
.خداوند چيتانيا : ناجی تمامی ارواح فرو افتاده
برهمن : نقطه مقابل ماده. گاهی كل جوهری كه منشا خلقت مادی است و در آن سه گونه طبيعت وجود دارد هم، برهمن خوانده می شود. معنای ديگر برهمن ’ دانش خالص متعال به صورت فشرده است. آزاد از تمامی آلودگيهای مادی ’ از معانی ديگر برهمن است.س
.ويشنو : خداوند كائنات
كتاب شريماد – بهاگاواتام: کتابی است که در مورد ستارگان نوشته شده است.س
.برهما : نخستين موجود زنده
عناصر هفتگانه : خاك , آب , آتش , هوا , اتر , ذهن و شعور , منيت كاذب نيروهای جدا شده از خداوند.س
پاراماتما : تجلی و يا وجود خدا در هرجا و هر ذره و هر انسان و هر يك از اشيا. این مفهوم را می توان با مفهوم«ذره الهی» در دانشگاه سیرکمال استاد الهی تقریبن یکی دانست.س
برهما و شيوا: در برخی از تفسیرات هندو، از قدرتمندترين فرشتگان محسوب می شوند. در مقایسه با تعالیم دانشگاه سیرکمال، این دو را می توان با دو مقام از مقامات ازلی و شاخص هفتن یکی دانست.س
انتروپومورفيزم: جنبه انسانی برای خدا قائل شدن
ژومورفيزم : جنبه حيوانی برای خدا قائل شدن
نارايانا ’ ويشنو و كريشنا اسامی همان ذات مطلق خداوند است( احتمالا منظور مظهر مطلق خداست).س
ماهامانترا : ذكر مخصوص مریدان كريشناست كه چنين است: هاره كريشنا , هاره كريشنا , كريشنا كريشنا , هاره هاره , هاره راما, هاره راما , راما راما, هاره هاره .س
برهما جيوتی: تشعشعات روحانی خداوند در دنيای مادی.س
بدون آنکه به بحث در مورد آن بپردازیم و فقط بر طبق مفهوم ظاهری آن، می توان جیوتی را با روح القدس، به مفهوم عام مسیحی آن، پذیرفت.س
بنابر گزارش گيتا: ( ص ۶۱۶) ، ۸۴۰۰۰۰۰ نوع شكل مختلف حيات وجود دارد و طبيعت مادی، اين تنوع را خلق می كند.س
تا آنجا که من می دانم، نحوه ایجاد این تنوع، در هیچ کجا عنوان نشده است. ما در بخش علوم تلفیقی ، در دو مبحث جداگانه به تفسیر و تشریح این مطلب، با کمک علوم آکادمیکی چون، فیزیک ذرات، بیولوژی و ژنتیک پرداخته ایم و خواهیم پرداخت.س
.برهما يكصد سال زندگی می كند و هر روز او مطابق ۴۳۰۰۰۰۰۰۰۰ سال زمينی است و شب او هم به همين تناسب است. پس عمر برهما مطابق۳۰۹۶۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰(۳۰۹۶۱ضربدر ده به توان دوازده) سال زمينی است.س
با این مختصر تشریح برخی اصطلاحات در گیتا، در مقالات آتی می توان به مفاهیم اصلی پرداخت. در میان مقالات دیگر نیز، مفاهیم لازم دیگری را توضیح خواهیم داد.س
پایان
تحقیق و پژوهش: فرامرز تابش
...............................................................................................................
منبع:س
باهاگاواد گیتا
:کد مقاله در آرشیو اندیشه آنلاین آلمان-پلتفرم دانشگاه سیرکمال
Nv üihk ikn,mdsl-rslj h,g-#aj , äbhvd nv ädjh
..............................................................................................................
مطلب مقاله در شماره آتی
س-ذكر مانترا و سير كمال
در یوتوب
برای مشاهده فیلم ویدئویی این مقاله، کلیک کنید.س
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر