پلتفرم دانشگاه سیرکمال استاد الهی- بخش الهیات

۲۰ تیر ۱۳۹۸

در جهان مسیحیت- قسمت دوم

مارتین لوتر با دو شخصیت متضاد
با مقایسه تفکرات و سخنان لوتر هنگام نهضت اعتراضی خود بر علیه کلیسای کاتولیک تا پیروزی آن، با عقاید وی درحدود ده سال آخر زندگی اش، به سهولت می توان یک جهش منفی و تغییر عقیده ۱۸۰ درجه ای را مشاهده نمود. لوتر در مقاله هایی که برای مثال مابین سالهای ۱۵۱۹ تا ۱۵۲۳ نوشت، لحنی کاملن ملایم و صلح جویانه و حامی نسبت به یهودیان ابراز داشت. حال آنکه در سالهای آخر عمر خود بشدت بر یهودیان تاخت و با بدترین الفاظ و جملات نژادپرستانه، آنان را به باد انتقاد گرفت . وی در سال ۱۵۴۳، یعنی سه سال قبل از آنکه دیده از جهان بربندد، مبادرت به تالیف کتاب « دربارهٔ یهودیان و دروغ‌های آنها [نام اصلی]» نمود و در آن، درباره یهودیان دستورالعملهایی را ارائه داد که پنج قرن بعد، آلمان هیتلری آن دستورات را به بخوبی و بطور کامل به موقع اجرا درآورد. الفاظی را که لوتر در این کتاب مورد استفاده قرار می دهد از دید یک انسان آزادیخواه و معتقد به حقوق بشر در این قرن، بی شرمانه و ضد بشری ارزیابی می شوند.س
لازم به ذکر است که در زمان حکومت هیتلر، این کتاب بارها بچاپ رسید و مورد استفاده وسیع ماموران گشتاپو و اس اس قرار گرفت. از سال ۱۹۸۰ کلیساهای لوتران از نشر این کتاب و مقالات شبیه آن خودداری ورزیدند . (سند شماره ۲۲ س
در گزارشی در این باره چنین آمده است:س
س" نفرت از دهقانان: لوتر با این که پیوسته از فیض الهی و رحمت عیسی مسیح دم می‌زد، با توده محرومان جامعه انس و الفت نداشت. در روزگار او طغیان‌های دهقانی، در اعتراض به جور و ستم فئودال‌ها، در غرب اروپا‌ زبانه می‌کشید. لوتر برخلاف توماس مونتسر (۱۴۸۹ - ۱۵۲۵) مصلح دینی بزرگی که در کنار دهقانان قرار گرفت، از اشراف زمین‌دار و حاکمان ستمگر پشتیبانی کرد. لوتر در آغاز قیام دینی خود در مونتسر پشتیبانی دلیر و یاوری پی‌گیر می‌دید، اما وقتی این حامی بزرگ دهقانان فقیر را اعدام کردند،‌ خم به ابرو نیاورد.س
جهالت و بی رحمی: مارتین لوتر همچنین وارث برخی از جهالت‌های کلیسا بود، از جمله احکام بیرحمانه آن در مورد ساحران و اعتقاد کورکورانه به پلیدی ذاتی آنها. به اعتقاد دستگاه تفتیش عقاید، جادوگران،‌ به ویژه زنان جادوگر، می‌توانستند مردم را با آفت‌ها و بلاهای گوناگون و بیماری‌های مخوف آلوده کنند. در قرون وسطی بسیاری از کسانی که به نحوی در برابر جباریت کلیسا قد علم می‌کردند، به بهانه اشتغال به سحر و جادو،‌ به هیمه آتش سپرده می‌شدند. لوتر هم در این قضاوت غیرانسانی تردید نکرد و بارها فرمان داد: «به زنان جادوگر رحم نکنید»!لوتر در سال‌های پایانی زندگی شاهد گسترش افکار و باورهای خود بود. " (سند ۲۳ و۲۴ ) س

اعتقاد عمده در باره چنین چرخش حیرت آوری را برخی از محققین در این امر نهفته می بینند که وی تصور می نمود یهودیان به دلیل اشکالات عمده ای که در عقاید و بدعتهای کلیسای کاتولیک بوجود آمده، به مسیحیت روی نیاورده اند و چون عملن مشاهده می نمود که اصلاحاتی که وی در جهان مسیحیت به انجام رسانده است، ثمر داده، از این رو نتیجه می گرفت این امر که آنها هنوز هم راغب به پیوستن به مسیحیت نمی باشند در این واقعیت نهفته است که آنها جماعتی شیطانی هستند، از اینرو باید آنها، خانه ها و اموالشان در آتش سوخته شود! س
با این همه، اصلاحاتی که لوتر برای جهان مسیحیت به ارمغان آورد پایانی بود بر برخی جهالتهای کلیسای کاتولیک که بطور علنی به فروش بهشت مبادرت می ورزید، کتاب مقدس را در پستوهای مخوف کلسیاها پنهان نگاه داشته بود و بر ذهن و مال و جسم پیروان مسیح در اسارتی باور نکردنی حکومت می کرد. اثر دیگری که اصلاحیات لوتر بر جهان مسیحیت برجای نهاد آنست که این تفکرات باعث شد که کلیسای کاتولیک و یا حتی ارتدکس نیز به اصلاحاتی مبادرت ورزند. همانطور که گفته شد، ممانعت از فروش بهشت توسط کشیشان و یا رد این عقیده که همه یهودیان در مصلوب شدن مسیح شریک هستند از آن جمله می باشند.س
مارتین لوتر در ۱۸ فوریه ۱۵۴۶ در ۶۲ سالگی درگذشت و در کلیسای ویتنبرگ در شمال کشور آلمان به خاک سپرده شد.س

باید توجه داشت هدف در این نوشتار تحقیقاتی ورود کامل و عمیق به هر یک از اِلمِنتهای ساختار جهان مسیحیت نیست و نمی تواند باشد. اصولن چنین امری نه تنها در یک کتاب بلکه در صدها جلد کتاب مسیر خواهد بود و بدیهی است این امر در حیطه قدرت هیچ محققی به تنهایی نخواهد بود. لذا در گشت و گذار در شاخه پروتستان به همین مقدار اکتفا  می شود.س

یک تئوری با اساس
در ادامه مطلب از جهت اهمیت موضوع، بد نیست اینبار از زاویه ای دیگر و با دقتی بیشتر آن حادثه معنوی را زیر ذره بین برده آنالیز نماییم.س
به عقیده من از نقطه نظر متافیزیکی نیز می توان زندگی پولس و لوتر را بطرز قابل فهم تری ارزیابی نمود. س
همه محققین مسیحیت می دانند که مسیح در راه دمشق، روحن با پولس رسول که در آن موقع یکی از اعضای شورای عالی یهود و از شکارچیان مسیحیان بود، تماس حاصل نمود و وی را دگرگون کرده به یک چرخش ۱۸۰ درجه ای راغب نمود. به عقیده من این عمل در لوتر بطور وارانه صورت گرفته است . این بدان مفهوم است که چون خود مسیح قائل به اصلاحاتی در جهان مسیحیت بوده است، با شخص مستعدی چون لوترارتباط روحی برقرار نموده، وی را از آنچه باید بشود آگاه کرده و در سختیها حمایت نموده است تا کار به انجام رسد. پس از آن، این ارتباط روحی که لوتر آن را به شکل الهامات روحانی درک می نموده قطع شده است، زیرا کار اصلی به انجام رسیده بود. درست به همین دلیل است که در آن زمان، سخنان و اظهارات و موعظه های لوتر سرشار از محبت و مهربانی و در ضمن صلح جویانه است و آزادی را برای همگان می خواهد نه برای قومی خاص. س
لوتر در ابتدای کار، یک اصلاح گرا و مصلح مسیحیت بشمار می رفت، گویا ماموریت داشت تا امر خطیری را به انجام رساند. بررسی عقاید وی قبل از پیروزی در کار خود و رساله های بعدی او، دو شخصیت بسیار متفاوت را به ما نشان می دهد. شخصیت اولیه وی که همه ابنای جهان را در مقابل خدا مساوی می داند و کسی را برتر از دیگری    نمی بیند و شخصیت متاخری که بسیار کوچک بین ، تنگ نظر و خشکه گرا و بی رحم است و دستور کشتار یهودیان، آتش زدن منازل آنها و به تاراج بردن مال و اموالشان را صادر می کند. س
همانطور که قبلن هم اظهار شد ، لوتر بیشتر از هر چیز ماموریت داشت تا حداقل دو امر را در جهان مسیحیت به انجام رساند. اول آنکه کتاب مقدس را از کنج زیرزمینهای مخوف و مهر وموم شده واتیکان (در واقع سریر مقدس) ییرون کشیده ترجمه نماید و با این کار خود به همه مسیحیان جهان اجازه دهد تا آن را به زبان خود ترجمه نموده بدون وساطت فرد دیگری، مطالعه و درک نمایند. این امر خود ، وابستگی ناگسستنی مسیحیان به کشیشان جاه طلب آن زمان را گسست . دوم آنکه با اعتراض خود که به ثمر هم رسید، فروش بهشت و ملکوت اعلی توسط اسقفها و کشیشان را منقطع ساخت. مابقی آنچه وی در زمانهای بعد به انجام رساند چندان به نفع ماهیت واقعی مسیحیت نبود.س
طبق آنچه من از ساختار جهان هستی و نحوه عملکرد آن آموخته و درک نموده ام ، چنین به نظر می آید، همانطور که گفته شد خود عیسی مسیح راغب به ایجاد اصلاحاتی در دین مسیحیت بوده است . از اینرو در اوایل کار تا به انجام رسیدن آن ، از طریق روحی، بطور مستقیم با لوتر در تماس بوده است. از آنجا که روح قوی تر می تواند روح ضعیف تر را کاملن تحت کنترل درآورد، عیسی از طریق وی، خواست خود را به انجام می رساند و پس از آن، این ارتباط به آن شکل خاص خود گسسته شده، لوتر با روح و نفس و اعتقادات خود تنها گذاشته می شود تا مانند همه ابنای بشر ادامه حیات دهد. س
برای اثبات این امر کافی است که تعلیمات عیسی را که همگی در مسیر صلح و دوستی و مهربانی است با عقاید اولیه و موخرتر لوتر مقایسه کنیم. با این وصف می توان دو لوتر متفاوت را یافت . یک لوتر با همراهی باطنی مسیح و یک لوتر با عقاید خشکه گرایانه و افراطی شخصی خود او. س
.......
پایان قسمت دوم
.....................................................................................................................................
برگرفته از کتاب «تفسیری متفاوت از کتاب مقدس»، نویسنده: فرامرز تابش
:کد مقاله در آرشیو اندیشه آنلاین آلمان
 lhvjdk g,jv fh n, aowdj ljqhn
....................................................................................................................................
 مقاله قسمت سوم
آریانیسم و مذاهب مسیحی معتقد به آن

در یوتوب                                                                            
برای مشاهده فیلم ویدئویی این مقاله، اینجا کلیک کنید.س

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر